DSC03020

Enhver sundheds-blogger med respekt for sig selv skriver om chia-frøenes fortræffeligheder. ‘Super Food’ kaldes de små frø, der, når de bliver lagt i en væske udvikler en slags gelehinde, og  minder derfor mest af alt om frøæg inden de bliver til haletudser!

Smager chia frø af noget? – overhovedet ikke. De er faktiske ret uinteressante, hvis ikke det netop var deres fantastisk indhold af alt muligt godt, der gør dem spiselige: de er fulde af antioxidanter og proteiner, omega-3 fedtsyrer og masser af fibre.

Jeg har forsøgt mig med mange opskrifter, men fandt så på at blande frøene med mandelmælk og blåbær – og troede  naivt, at det var min helt egen opfindelse, men både Nigella Lawson og Sarah Britton fra ‘My New Roots’, har opskrifterne. Hmm. Men her er så min udgave, som vi spiser næsten dagligt om morgenen – og føler os dejligt mætte langt op ad formiddagen:

Til et lille glas:

2 tsk chiafrø, fyld op med mandelmælk, rør rundt. Hæld en spsk ( gerne frosne) blåbær i, og lad stå natten over i køleskab. Spises med et drys kardemomme – blåbær og kardemomme klæder hinanden ufatteligt godt. Man behøver ikke sukker, da mandelmælken indeholder lidt i forvejen, men vil man gerne have lidt sødme, er ahornsirup fint eller et drys rørsukker.

Velbekomme!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *